עולם המשחקים של הילדים – איך הם נראים מנקודת המבט של הרפואה הסינית ?

2
783


אם יש לכם כלב או חתול, ואם מידי פעם אתם צופים עם ילדכם בערוץ מדע או טבע כלשהו, בודאי שמתם לב לא פעם עד כמה דומים משחקי חיות הבית להתנהגות של בעלי החיים בטבע, כאשר הם אורבים לטרפם, צדים או מגינים על הטריטוריה שלהם. במידה רבה מאוד, זה גם מקומו של עולם המשחקים ותפקידם של משחקי ילדים בחיים שלנו.

 

כמו אצל בעלי חיים מפותחים אחרים, חלק מן ההתנהגות בשעת משחק היא ככל הנראה מולדת, גנטית. בשעת משחק הילדים מבצעים פעולות שמדהים לגלות מהיכן למדו אותן. רצף של תנועות יד, תנועות זחילה או טיפוס, ואת כל אלה הם יודעים לעשות מבלי שאנו לימדנו אותם ולו צעד או שלב אחד. מכאן, יש כמובן מקום רב לשכלול היכולת ולשיפור הביצועים, בעזרת הדרכה והכוונה נכונה.

מה בדיוק קורה כאשר הילד משחק ?
כדי להסביר זאת, כדאי להכיר כמה מושגי יסוד מן הרפואה הסינית. חלק מהם משתלבים גם במה שידוע לנו מתוך המדע והפיזיולוגיה "המערבית".

אולי תרצו להכיר, למשל, את המרידיאנים. הכוונה היא למסלולי הזרימה העיקריים של האנרגיה בגוף. אם "אנרגיה" היא מונח מופשט ולא ברור, כאשר "מדברים סינית" מתייחסים הן לחומר והן להתנהגות. כלומר, החומר - הגוף עצמו – שרירים, כלי דם, רקמות וגם ההתנהגות – מה קורה בפועל, כולל התוצאה של התגובות העצביות והפקודות מן המוח. המרידיאנים מרשתים את כל הגוף כולו, ובין השאר מקשרים בין אזורי הגוף החיצוניים והאיברים הפנימיים.

הנה כמה דוגמאות:

עולם המשחקים הוא עולם עשיר ומגוון. כאשר הילד בוחר משחק שיש בו מישוש, או שימוש בקצות האצבעות במיוחד – שימו לב האם הוא נוטה להשתמש באצבעות מסוימות יותר מן האחרות. האגודל למשל, קשורה במיוחד לתפקודי הריאות. הרפואה הסינית רואה קשר בין תפקודי הריאות לבין הנשימה (כמובן), אבל גם העור, מערכת החיסון והתקשורת עם הסביבה (הטבע והחברתית). פירושו של דבר, שאם לילד יש קשיי נשימה, בעיות תקשורת עם הסביבה החברתית, או שהוא עובר, אולי, משבר עקב בעיות בין ההורים – מתן האפשרות לגירוי של האגודל עשוי לסייע לו להתמודד איתן בהצלחה רבה יותר.

איזה משחקי ילדים מזמנים זאת במיוחד ?
טיפוס – טיפוס טבעי על עצים וסלעים, טיפוס על מתקני משחקים בגן שעשועים או בגן הילדים, טיפוס על קיר טיפוס אשר נבנה במיוחד למטרה זאת – כולם מחייבים שימוש באגודל לצורך אחיזה טובה ובטוחה יותר.
תלייה, או אחיזה בכף יד סגורה – נעילת כף היד סביב טבעת, מתח, מקל, מוט – כולן מחייבות שימוש באגודל לצורך אחיזה איתנה.
החזקה, הפרדה והעברה של חפצים ממקום למקום – החזקה יציבה ובטוחה מחייבת שימוש באגודל, מול כל אחת מהאצבעות האחרות בכף היד. בהתאם לגילו של הילד, ניתן להציע העברה של חפצים קטנים (בגודל קוביות או חלקי משחק דמקה או שחמט, למשל), חפצים בינוניים וגדולים (לדוגמא, הפרדה בין דפי נייר או ציורים, הפרדה של תבניות נייר לאפיה – מנג'טים, הפרדה בין דפי בצק אורז או פילו – להכנת סיגרים או אגרולז, קוביות בנייה). עבודות יד שבהן יש צורך לאוחז במשטחים אשר עשויים חומרים שונים, חיבור ובנייה של חלקים – כולן הזדמנויות טובות גם הן.

האצבע (האצבע השניה, השכנה של האגודל, נקראת גם "האצבע המורה"), קשורה במיוחד בתפקודי מערכת העיכול והמעיים. אצל תינוקות צעירים מערכת הנשימה וגם מערכת העיכול עדיין מתחזקות ומשלימות את התפתחותן בשנה – שנתיים הראשונות. לכן, יש להם נטייה רבה יותר לקלוט ולפתח מחלות ילדות. אצל ילדים ובני נוער בוגרים יותר שינויים בהתנהגות של המעיים יכולים לנבוע מסיבות שונות. בצד התזונתי - דיאטה של תפריט לא מאוזן או שתייה לא מספקת של מים נקיים, עלולה לגרום לבעיות. מן הצד הנפשי – רגשי יכולות להופיע בעיות שמקורן קשיים לספוג, או לקלוט ולעכל, מידע או חוויות. גירוי של האצבע עשוי לשפר את יכולת הילד להתמודד עם חוסר האיזון הזה (שימו לב, ילד בריא נוטה להגביר את הגירוי לאצבעות אלה בעצמו, גם בצורה לא מודעת).

מה בעולם המשחקים מזמן זאת במיוחד ?
חידון מישוש – משחק זיהוי חפצים בעיניים עצומות (או מכוסות) מחייב שימוש אינטנסיבי בחוש המישוש. במיוחד בקצות האצבעות. שימו לב שכאשר תציעו משהו למישוש – בדרך כלל הילד יושיט תחילה את האצבע ראשונה (מצד שני, אם הוא נוטה "לשמור" ולהגן על האצבע, כך שנראה שהוא ממש נמנע משימוש בה – מומלץ לפנות למומחה לייעוץ מקצועי – אחרי שוידאתם שהסיבה איננה פשוטה וטריוויאלית, כמו פצע או קוץ אשר מציקים לילד).
צבעי ידיים – כן, ההנאה הצרופה מלכלוך הידיים ושימוש בהן כמכחולים טבעיים הוא הזדמנות נהדרת להפעיל את האצבעות ולעודד גירוי מיוחד שלהן. שימו לב, שאם רוצים להגביר את הגירוי לאצבע, אפשר לערבב בצבעי הידיים חומרים מחוספסים שונים. למשל, גרגירי אורז טחון או גרגירי אורז שלמים.
מקשים
עולם המשחקים המודרני בהחלט מציע מגוון של מקלדות ומקשים בגדלים, צורות ומידות שונות של רגישות. כל מכשיר טלפון נייד, מחשב מחברת או משחב אחר מזמנים אפשרויות למגע והקלדה. נכון, מומלץ לשים לב ולקצוב את שעות הפעילות עם מכשירים שיש בהם קרינה אלקטרומגנטית מסוכנת לילד. יחד עם זאת, אלה הן הזדמנויות נהדרות להורדת מתח ולשחרר לחץ נפשי תוך כדי פעילות מהנה.
 

עוד נקודה למחשבה ולגירוי הסקרנות:
מחקרים שנעשו בתחום מערכת העצבים, מבנה המוח וקשרי יד – עין – מוח מראים כי בקצות האצבעות נמצא ריכוז גבוה במיוחד של תאי עצבים. המשמעות היא, שנגיעה קלה בקצות האצבעות משפיעה על המוח הרבה, הרבה יותר מאשר מגע בכל חלק אחר של היד, למשל. מכאן, מסביר המדע המודרני את עוצמת ההשפעה שיש לגירוי האצבעות על ההתנהגות והתפקודים הפיסיולוגים והפסיכולוגים של הילד.

 

רוצים לגלות עוד ?
הזמינו את נריה נצר להרצאה אצלכם (לחצו כאן למעבר לפרטים)

עוד מאמרים בנושא
 

 

 

2 הערות

  1. שלום,
    נהניתי מאוד לקרוא את המאמר. רציתי לכתוב תגובה קטנה כדי לתמוך בכם !
     

  2. מאמר נהדר ! אנא המשיכו לכתוב תוכן מהסוג הזה באתר שלכם. אני בהחלט אמשיך לנבור כדי לגלות פה מידע מעניין ואמליץ בשמחה גם לחברים שלי, שאני בטוח שרק ירוויחו מן הביקור בו.

השאר תגובה

*