כמה מים צריך לשתות באמת

0
219

אם נשארתם לרגע עם הכוס ביד בדרך אל הפה, הנה המשך המאמר כמה מים צריך לשתות באמת.

פעמים רבות נשמעת ההמלצה לשתייה של שמונה עד עשר כוסות מים ביום. אבל, ההמלצה לשתות 8-10 כוסות מים מידי יום מתבססת על ממוצע כללי. יש לקחת בחשבון הבדלים גדולים בגודל הגוף - מסה, משקל הגוף - הגיל, אופי הפעילות וחשוב מאוד - תנאי הסביבה. המספר הכללי הזה מתייחס לאדם ממוצע בתנאים ללא מאמץ מיוחד ובסביבה שבה הטמפרטורה מאוזנת ולא חריגה.

אם אתם אנשי מספרים, ומעדיפים מחשבון קלוריות, או מחשבון לחישוב צריכת מים לסייע פה - הנה כמה נתונים שיכולים לעזור לבצע חישוב מדויק יותר:
הכמות שנמצאה במחקרים מתאימה למרבית האנשים היא כ-30 מ"ל מים ליום לכל 1 ק"ג משקל הגוף (30 מ"ל הם בערך 2 כפות מלאות מים).

כמה דוגמאות שיכולות לעזור לראות את החישוב שערכתם הוא מדויק: אדם במשקל 100 ק"ג צריך לשתות בממוצע כ 3 ליטר מים ביום (שהם כ 12 כוסות מים). לאדם אשר שוקל 70 ק"ג מומלץ לשתות בממוצע 2.1 ליטר מים ביום.

מתי מומלץ לשתות כמות גדולה יותר של מים  ?

  • בימים חמים, או בימים בהם אתם עושים פעילות גופנית מאומצת - צריך לשתות יותר מים בישראל מהממוצע.
  • אם אתם משתמשים בתרופות - שימו לב, עם תרופות מסוימות חשוב לשתות יותר מהרגיל. חשוב לקרוא בעיון את העלון אשר מצורף לכל תרופה ובשעת הצורך להתייעץ עם רופא או רוקח.

מתי הכי כדאי לשתות מים  ?

  • קמתם מן השינה, התעוררתם ? שתייה של 2-3 כוסות מים על בטן ריקה – יכולה לעזור בהתעוררות ולשפר את פעילות המעיים והיציאות.
  • בערך חצי שעה לפני כל ארוחה מומלץ לשתות לפחות כוס מים אחת. זה יכול לאזן את התיאבון וגם להגן על הדופן הפנימית של הקיבה והמעיים.
  • כשעתיים וחצי אחרי הארוחה לשתות לפחות כוס מים אחת.
  • לשתות בכל זמן שבו מרגישים צמא.
  • אם אתם נמצאים בתהליך של דיאטה להורדה במשקל ולומדים עכשיו איך להקשיב לגוף שלכם – כל זמן שאינכם בטוחים אם מה שאתם מרגישים הוא צמא או רעב – שתו חצי כוס מים, או כוס מלאה, חכו כמה דקות ואז שתו עוד או איכלו, תלוי בהרגשה בשלב הזה.

מה הכי כדאי לשתות?

מים, קפה, קפה נמס, דיאט קולה, חלב עיזים, מיץ פירות ואולי תה צמחים ?

אם הגישה שלכם היא שמה שהכי טבעי, מה שאיתו נולדנו, הוא הכי מתאים – אז הגוף מכיל 70-80% מים וזה הרמז הברור ביותר. לא מיץ, לא תה ואפילו לא חלב. כמובן, בתנאי שלא מדובר על תינוק שעדיין יונק !

בהתאם להעדפה שלכם, אפשר בהחלט לשתות משקאות נוספים. אך, שימו לב לעובדה הבאה: אם, מסיבה כלשהי, בחרתם לקבל תרופה טבעית בצורה של תה צמחים – המינון הרפואי הממוצע הוא 3-5 כוסות לא גדולות ביום. מה זה אומר ?

פירושו של דבר שלחומרים הכימיים אשר נמצאים בכמות של כמה כוסות תה יש השפעה עצומה על כל מערכות הגוף. השפעה בעוצמה ממש רפואית.

לכן, בפעם הבאה שאתם מתכוונים לשתות משקה שאינו מים נקיים - קוקה קולה, משקאות דיאט למיניהם, מיץ פירות טבעי, סוגי תה וגם שוקו או קפה - שאלו את עצמכם את השאלה הבאה: האם אני באמת רוצה את החומרים והתוספת שיש במשקה הזה ? האם אני רוצה או צריך אותם בגוף שלי ?

אם בחרתם לשתות מים נקיים, למה הכי כדאי לשים לב ?

  1. טריות
    מים זורמים, קרובים ככל האפשר אל המקור הטבעי, הם הטובים ביותר. אם אתם מאלה ששומרים מיכלי מים, או משתמשים במסנן או מערכת לטיהור מים כלשהי – שתו את המים קרוב ככל האפשר למועד הסינון.
  2. מים בלי כלור
    כלור הוא חומצה חזקה ומסוכנת ביותר. במקומות מסויימים מוסיפים אותו למים בדיוק מן הסיבה הזאת – כדי להרוג חיידקים וגורמי זיהום אחרים למקרה שהצליחו להסתנן אל מי השתייה. אבל, הבעייה מתחילה כאשר הכלור נשאר במי השתייה ונכנס לגוף, או על העור, אחרי שסיים את התפקיד בחיוני שלו.

    בשלב הזה, החומציות שלו עלולה לפגוע בחלקים הרגישים של מערכת העיכול ואף לחדור לדם. וממנו – אל שאר תאי הגוף. החומציות הגבוהה של הכלור למעשה פועלת בכיוון ההפוך לזה של אחד התהליכים החשובים ביותר לבריאות, שמטרתו – אנטי אייג'ינג – מניעה של הזדקנות מוקדמת של תאים ורקמות.

  3. מים שיש בהם מספיק מינרלים
    (אבנית במים, טוב או לא ?) מים מזוקקים מסוכנים לבריאות, מכיוון שאינם מאוזנים. חוסר איזון כזה מזמין את הגוף לאבד מינרלים שלהם הוא זקוק לקיומו ולשחרר אותם אל מערכת הדם במקום שימצאו בתאים ויבצעו את תפקידיהם. זו בעייה שקיימת, למשל, כאשר משתמשים במערכות טיהור וסינון מי שתיה מסוג אוסמוזה הפוכה. בתהליך זה המים עוברים טיהור בטכנולוגיה שמוציאה מן המים גם את המינרלים החיוניים. מים ראויים לשתיה חייבים להכיל מינרלים בריכוז מסויים. אם יש לכם מערכת כזאת - חשוב לוודא שיש פתרון להשבת המינרלים לאחר הסינון.
  4. מים אשר נספגים בגוף בקלות
    זה אולי נשמע קצת מוזר, אבל אולי נתקלתם כבר בתופעה המוזרה שאחרי שתייה של כוס מים, אחת או יותר, יש מעיין הרגשה של נפיחות ? למה זה קורה, הרי מים הם נוזל ואינם אמורים "להיתקע" במקום אחד ?!

    ההסבר הפשוט הוא שהמים אשר מגיעים אלינו דרך צנרת המים הביתית מושפעים מן הסביבה, בין השאר מן השדות החשמליים של צנרת עשויה מתכת ומשאבות חשמליות. התוצאה היא שנוצרים "צבירים" שהם מעין "גושים" של מולקולות מים. בזמן השתייה ה"גושים" הללו זקוקים לאנרגיה שתפרק אותם למולקולות בודדות. המשיכה של האנרגיה הזאת מן הגוף היא הסיבה להרגשה הכבדה, הנפוחה, אחרי שתיה של מים.

    את התופעה הלא נעימה הזאת אפשר למנוע מהר ובאופן מוחלט כאשר שותים מים רכים. אלה הם מים שעברו תהליך של טיהור וניקוי מהשפעות מזיקות כאלה. כיום, קיים מספר קטן ביותר של מערכות טיהור מתקדמות למי שתיה אשר נותנות מים חיים, מים רכים אשר נספגים בקלות בגוף.

 

האם יכול להיות מצב שבו שותים "יותר מידי" מים ?
כן, בהחלט. זה, אולי, נשמע מוזר בהתחלה - אחרי הכל מים פשוט זורמים, ואם נשתה יותר מידי - הגוף פשוט יסנן אותם ומערכת ההפרשה הטבעית תפלוט אותם החוצה ! אבל, כאן כדאי לקחת בחשבון שני דברים:

  • כמות גדולה של מים בגוף עלולה לגרום לשינוי בריכוזי המלחים, וגם לאובדן של מינרלים חיוניים. במקרה כזה, יכול לעזור אם נזכור שמי ששותה הרבה מים ומי שסובל מבעיות לחץ דם גבוה - חיוני לצרוך מספיק מלח (נתרן, Na). כמות ממוצעת של מלח היא כחצי כפית על כל 10 כוסות של מים.

    שימו לב – במצבים כאלה מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע מומחים לדבר, כמו דיאטניות, רוקחים או רופאים. למי שהתזונה שלהם מבוססת על מזון "רגיל", שבו יש גם מרכיבים מעובדים, חטיפים וכד', סביר למדי שכבר יש כמות מספיקה, אולי אפילו עודפת של מלחים. אם בכל זאת בחרתם בתוספת של מלח, המלח המומלץ הוא מלח ים נקי מתוספות. מלח שולחני "שפיך" מכיל תוספות מיותרות, למשל.

  • מערכת אשר פועלת ללא צורך, או יותר מידי, מתעייפת – הכוונה היא שהפעלת יתר של הכליות לסינון המים שנכנסים לגוף משפיעה על כושר התפקוד שלהן. ברפואה הסינית, למשל, מקובל לחשוב שחולשה של הכליות עלולה לבוא לידי ביטוי בצורה של בעיות של עצמות, ברכיים או גב תחתון, בעיות ריכוז או בחשיבה, נשירת שיער מוקדמת וגם עייפות. כן, גם שתייה מוגזמת יכולה לגרום לעייפות.

*** ועוד כמה הערות וטיפים אחרונים שיכולים לעשות הבדל של ממש:

  • אנא שימו לב, במצבים מסויימים זה עלול להיות ההבדל בין חיים ומוות ממש:
    יש אנשים אשר טוענים שניתן לקבל את כל דרישות המים של הגוף דרך המזון. כלומר, די לאכול פירות וירקות כדי לקבל את כל כמות הנוזלים החיונית לחיים תקינים, ואין צורך לשתות מים, או משקאות אחרים, כתוספת – אז מה דעתנו בנושא ?
    פשוט מאוד: חשוב להבחין בין שתי קבוצות של אנשים – המיעוט יוצא הדופן, והרוב. למה הכוונה ?

    הכוונה היא שהמחקרים מראים באופן חד משמעי - עבור רוב בני האדם בכל גיל, מתינוקות ועד ילדים, נוער ומבוגרים – שתייה של מים הינה תנאי בסיסי לחיים תקינים.

    זה נכון בכלל, ועל אחת כמה וכמה עבור כל מי שניזונים מאוכל "רגיל" ומודרני. מכיוון שאוכל רגיל מכיל תוספים רבים, חיוני לשתות מים לאזן ולסייע בניקוי הגוף.
    זה משמעותי עוד יותר וממש עשוי להיות ההבדל בין חיים ומוות, כאשר מדובר במי שעוסקים בפעילות גופנית, ספורט או פשוט בימי הקיץ בישראל.

אז מי יוצאים דופן, בכל זאת ?
מי שיש להם חילוף חומרים טבעי בקבוצת המיעוט. זה אופייני למי שהגוף שלהם רגיל כבר זמן רב לתזונה עשירה בירקות ופירות. חלק מסוים מקבוצת האנשים שהתזונה שלהם מבוססת על צמחונות או טבעונות. יחד עם זה, גם צמחונים או טבעונים כאשר מבצעים פעילות גופנית מאומצת, בספורט או בעבודה, זקוקים לתוספת של מים נקיים, בדרך כלל.

זה נכון גם למי שאוכלים מזון נקי וחופשי מרעלים. אם אתם מרימים גבה עכשיו - כן נכון, אתם צודקים ! לצערנו הרב, זה מאוד נדיר היום. גם מזון אורגני, פעמים רבות, מזוהם. הסיבה היא זיהום האוויר והשקייה במים באיכות בינונית.

ב"אוכל נקי" הכוונה גם לנקי מחומרים מיותרים ולא חיוניים לחיים שהפכו ממש מובן מאליו בתזונה השגרתית שלנו ושל ילדינו – חומרים כמו תוספת של מלחים, עודף של ויטמינים ומינרלים, רמות גבוהות של שומן. את כל אלה הגוף חייב לנקות מעצמו ושתייה יומיומית קבועה של מים היא הדרך הטבעית הטובה ביותר כדי לעשות את זה.

  • נכון, לשתות זה חשוב, אבל לא כל כך רצוי בזמן האוכל עצמו. למעשה, זו אחת הסיבות לעודף משקל והשמנה. מדוע ? באופן טבעי יש במערכת העיכול חומצות וחיידקים אשר עוזרים לפרק את המזון ומסייעים לספוג אותו אל הדם ותאי הגוף. שתיה של מים יחד עם האוכל עלולה לדלל את החומרים הללו.

    התוצאה היא שיבוש של תהליכי הפירוק והספיגה של המזון או בקיצור – אותה כמות האוכל גורמת לאובדן יותר אנרגיה ופחות חומרי הזנה לתאים. לכן, אם אתם ממש צמאים בזמן האוכל – שתו. אבל, הטוב ביותר הוא לשתות לפני האוכל או לפחות 20 דקות אחרי.

התשובה לשאלה: "למה צריך לווסת את הטמפרטורה ולמנוע חום גוף גבוה מידי ?"
- אם הכנתם פעם ביצה בכל צורה, מבושלת או מטוגנת, ביצת עין, ביצה רכה / קשה או חביתה, בודאי שמתם לב לכך שמעל טמפרטורה מסוימת החלבונים נקרשים. מחממים את הביצה זמן ארוך יותר – מתקבל מאכל קשה יותר. מה הקשר לגוף שלנו ?

זהו הקשר בדיוק. כמו הביצה, השרירים, המוח שלנו ועוד הרבה אברים בגוף מורכבים מחלבונים. כאשר חום הגוף עולה החלבונים מאבדים מן הגמישות שלהם עד כדי התקשות מלאה, בדיוק כמו ביצה קשה. זה עלול להגיע למצב בלתי הפיך שאותו לא ניתן לתקן !!!

זאת הסיבה שממהרים להוריד חום גבוה אצל ילדים ותינוקות, לעיתים ממהרים מידי. לכן, חשוב לשמור על חום גוף סביר ומאוזן, למנוע חום עודף ולצנן את הגוף בשעת הצורך. שתייה סדירה של מים היא אחת הדרכים הטבעיות והפשוטות לעשות את זה.

שתו לרוויה ובהנאה

רוצים לשתות מים חיים וצלולים, בלי כלור אבל עם כל המינרלים - מטהר מים  Waterfall

השאר תגובה

*