חוסר ברזל – הפתרון הטבעי למנוע נזקים

0
575

 

חוסר ברזל נפוץ לעיתים הרבה יותר ממה שנדמה. אפילו אם ניתן להתעלם מן הברזל אשר במזון, קשה להתעלם מתופעות הלוואי של חוסר ברזל. ביניהן, כאבי מחזור בהריון, כאבי מחזור בכלל, עייפות, חולשה, בעיות ריכוז ועוד. אצל ילדים ובוגרים אשר ניזונים מתזונה עשירה ומאוזנת, תזונה שיש בה כמות ברזל מתאימה - שמחת חיים ולחיים ורודות הן חלק מן הסימנים החיצוניים הברורים. מה ההבדל בין תוספי מזון לבין מזונות טבעיים כאשר יש חוסר ברזל, ואיך לבחור את הטוב היותר עבורכם ?

 

רגע לפני הפירוט, כמה דברים שככל הנראה כדאי לדעת. ראשית, כדי לתת מענה יעיל במקרה של חוסר ברזל - לא מספיק לשתות או לאכול משהו שיש בו ברזל, אפילו אם זאת כמות ברזל גדולה. מדוע  ? מכיוון שהשאלה העיקרית היא  - האם הגוף אכן יכול לספוג ולקלוט את הברזל אשר נמצא באותו סוג מזון, או תוסף מזון ?

כל מרכיב תזונה שאנו אוכלים מורכב, למעשה, מכמה חומרים. עשב שעורה למשל, מכיל ויטמינים, ברזל, כלורופיל, חלבונים, סיבים ועוד. גם תרד ירוק מכיל כמה תרכובות כאלה, וכך גם פרי עץ הרימון, כולם ידועים כעשירים בברזל. אבל, השאלה היא האם בשעת האכילה הברזל יכול להשתחרר מן המולקולות אשר מחזיקות אותו והופכות אותו ל"עשב שעורה", "תרד" או "רימון" ? שאלה זאת נכונה שבעתיים כאשר בודקים את האפשרויות להעשיר את התזונה בברזל בעזרת תוסף מזון סינתטי. כלומר, ממקור שאיננו מזון טבעי.

זוכרים את סדרת הסרטים הידועה בעבר שבה כיכב פופאי המלח ? אם אינכם יודעים, הסדרה (אחת המצליחות בכל הזמנים) נולדה כתעלול פרסומי אשר נועד לקדם את הצריכה של תרד באריזות. בכל פעם שגיבור הסדרה נחלץ לעזרת החלשים ("שמן זית" האומללה, ואחרים) הוא נהג לשאוב כמות מרשימה של תרד טרי מקופסא שנפתחה בלחיצה יד אימתנית. אבל, המחקרים אשר גילו כי, למעשה, הגוף כמעט שאינו יכול ליהנות מן הברזל אשר בתרד, בגלל החומציות שלו, גרמו לכוכב להיעלם.
במילים אחרות - הסתבר כי ההרכב הכימי של התרד מונע מן הגוף לספוג את הברזל שבו. כך, מה שנחשב צמח פלאים עשיר בברזל, וגם כלורופיל ירוק - התגלה כלא יותר מ"סתם" צמח טעים (או לא, תלוי בטעם האישי).

אם כך, איזה פתרונות טבעיים נמצאים לפנינו, שהם גם יפים, גם נעימים, גם טעימים ובשורה התחתונה, אפשר לסמוך עליהם כאשר רוצים לקבל את כמות הברזל המתאימה, ולמנוע את תופעות הלוואי של המחסור ?
 

לא במקרה נאמר על ארץ ישראל במקורות "ארץ זבת חלב", ומוכרים לנו כבר שנים רבות שבעת המינים. אחד הידועים שבהם הוא פרי עץ הרימון. מסתבר, שהרימון אדום ולא בכדי. גרגיריו האדומים עשירים בויטמינים ומינרלים חיוניים, כולל רמה גבוהה של ברזל. שתו מיץ רימון טבעי סחוט - ולפניכם נוסחה נהדרת למנוע כאבי מחזור, לשפר עייפות ולהקל על בעיות ריכוז.

עוד  מזונות טבעיים מן הצומח אשר ידועים כעשירים בברזל, שאותו הגוף אכן יכול לספוג ביעילות הם: שומשום, טחינה (שומשום טחון), פירות יבשים, ירקות ירוקים, קיטניות, מולסה (המיצוי העשיר אשר נסחט מקני סוכר, או סלק סוכר, בתהליך ההכנה של הסוכר, אבל חסר כל כך בסוכר הלבן, ה"רגיל").

צמח חשוב נוסף, אשר מופיע גם הוא במקורות וחבר בשביעיה הסודית של שבעת המינים, הוא עשב השעורה. צמח השעורה ידוע בעושר המרכיבים הטבעיים שלו. מיצוי אורגני של נבט השעורה (סחיטה של העלים הצעירים) עשיר בברזל פי 5 מן התכולה שמצאו בתרד. השעורה האורגנית היא במידה רבה בסיסית ועשירה באנזימים, במיוחד ב SOD (לו יש קשר ישיר לאורך החיים), אשלגן, קלציום ומגנזיום בכמויות גדולות ויש בה שפע של בטא-קרוטין וגם כלורופיל ירוק. השעורה עשירה גם בוויטמין C ומציעה פי 7 מתכולתו של התפוז, לדוגמא.

 

הכירו את הפתרון המתקדם בעולם - עשב שעורה אורגני עשיר בברזל, עם כלורופיל ירוק:

חוסר ברזל - עשב שעורה פתרון מסורתי ישר מן הטבע - עם כלורופיל ירוק

 

 

 

השאר תגובה

*