בין עצמאות לחופש ואחריות

0
577

בין עצמאות לחופש_הצבת_גבולות_ברורים_היא_תנאי_חיוני_לצמיחה_והתפתחות_בריאה_על_חופש_ועצמאות

יום העצמאות הקרב מזמן כמה הרהורים על עצמאות, חופש ואחריות בהורות שלנו. באיזו נקודה בין עצמאות לחופש נמצא המקום שבו הילד לומד להכיר את הגבולות שלו, שלנו ושל החברה מסביב, ומגלה איך לקבל עליו את האחריות ? הכיוון אל התשובה לפניכם.

 

כהורים אנו שואפים לגדל ילדים עצמאיים. עם זאת, מתברר כי לעיתים יש פער בין הרצון הטבעי לבין גילויי עצמאות אשר יוצרים חיכוכים ורוגז. בעיקר, כאשר הם מפתיעים אותנו בתוכן, בזמן או במקום. ככל הנראה, משום שהם מחייבים אותנו להתמודד עם התפיסות שלנו את החיים, ומזמינים אותנו להביט במראה !!!

אני עצמאי, "אני בעצמי" - היצר הטבעי שלנו כבני אדם הוא להתקדם, להתפתח ולגדול. לבחון את היכולות שלנו ולשכלל אותן.

ספקו להם גירויים וסביבה בטוחה להתנסויותסביבה חיצונית, וגם סביבה פנימית בתוככם.

מגוון של התנסויות הן אבני הבסיס ביכולת שלנו לשכלל את היכולות שלנו, לבחון את גבולותינו ולקדם את עצמנו.

ההתנסות, מלווה בחיזוק ועידוד מתאימים, חשובים בבניית תפיסת העצמי והמסוגלות שלנו מגיל צעיר מאוד. ילדים, כמו פרחים בחממה למשל, ישגשגו בסביבה המתאימה. הם סקרנים ופעלתנים מטבעם. לכן, כל מה שצריך הוא לא לעצור בעדם, ולאפשר להם להתנסות. ההתחלה יכולה להיות בגיל צעיר, בבית או בגן המשחקים.

כמה פעמים שמענו "אתה תיפול", או "זה מסוכן לך" אשר נזעקים מאם אשר יושבת על ספסל מרוחק ממקום הפעילות של ילד אשר רוצה להתנסות בגן השעשועים ?. במקום למנוע ולצמצם את החוויה עבורו, כל שהיה עליה לעשות הוא לקום, להתקרב יותר, ולספק לו סביבה מוגנת להתנסויות אשר תשכללנה את יכולותיו המוטוריות. אלה קשורות באופן ישיר ליכולות הקוגניטיביות ולהתפתחות של מבנה אישיות חזק.

בגילאים המבוגרים יותר המעבר הוא ליציאה מהבית בצורה עצמאית. יציאה אל החברים, נסיעות, טיולים. חשוב לשים לב ולזכור, כי מרבית ההתנסויות המשמעותיות ככל הנראה לא יקרו בבית מאחורי מסכי המחשב או הטלויזיה !

על חופש ועצמאות

החופש אשר יוביל להתנסויות המשמעותיות והחשובות מתחיל אצלכם בפנים. מכאן, הוא מתרחב ומקיף גם את הסביבה הבטוחה שעליכם ליצור עבור ילדיכם (בכל גיל), והלאה אל החופש הפנימי שלהם ולתחושת מסוגלות של הילדים.
נטיעת היסודות המתאימים לסביבה בטוחה מגיל צעיר תלמד את הילדים לחפש את ההתנסויות שלהם בסביבה בטוחה. תלמד מהם הגבולות המתאימים בכל גיל.
זהו נושא מרכזי בתהליך הגדילה וההתפתחות, והוא בהחלט יכול לשמש לדיאלוג בגילאים הבוגרים יותר, דו שיח אשר בא לבחון רעיונות ובקשות של הילדים - האם ההתנסות המבוקשת נעשית בסביבה מוגנת פיזית, ואנושית.
כמובן, אין פירושו של דבר שהכל מותר. אלא, הכוונה לבחון את הדברים בצורה מתאימה לכל סיטואציה, ולכם ההורים שמורה הזכות והחובה להיות הפוסקים האחרונים.

כל יום הוא פלא חדש - הריעו להם וחזקו אותם תמיד. זה לעולם לא יהיה יותר מידי

מסתבר, שאנחנו נותנים פחות מידי דברי שבח ועידוד, ומקבלים דברים רבים ביומיום כאילו הם מובנים מאליהם. אנחנו מתמקדים לרוב בדברים שאינם מוצאים חן בעינינו, כאלה שהיינו רוצים לשפר, ומרבים להעיר עליהם. במיוחד, ככל שגיל הילדים עולה והם עושים את הדברים שאנו מצפים מהם לעשות.

 

הנה כמה דוגמאות של תשבחות וחיזוקים אפשריים:

ילד בגיל בית הספר - התארגנות בזמן עם התיק, השעורים וכל הדרוש לו - היא מקום לעידוד ולחיזוק, כמו : "אני גאה בך ששוב אתה מאורגן בזמן ו..."; "כמה נעים להכנס גם היום לחדר שלך ולראות שכבר סיימת שיעורים ואתה פנוי לשחק..."

גם יציאה מהבית וחזרה בטוחה ובזמן מחברים / מן החוגים / מרכיבה על האופניים - גם היא מקור לעידוד: "נהדר שהגעת עכשיו...".

למדו להקשיב להם תמיד !

יום העצמאות יכול להיות פתח מצוין לשיח בנושא המסוגלות של הילדים. כלומר, הזדמנות לבחון מה הם כבר מסוגלים לעשות בכוחות עצמם ? מה הם היו רוצים לעשות בעצמם, אבל משום מה אינם יכולים, או אינם מקבלים לו רשות ? מה היו רוצים שתרשו להם לעשות בעצמם ? ועוד. שיחה כזו אפשר ומומלץ לנהל אחת לכמה חודשים.

באופן מעניין, ניתן לראות כי בדרך זו גדלים ילדים אשר מפתחים אישיות אחראית, בוחנת ויודעת גבולות.

 

נשמח להכיר את הניסיון שלכם, ולשמוע מה דעתכם ?

כתבו לנו כאן, בתיבת התגובות ................

 

 

השאר תגובה

*